آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)

آنـــــــا یـــــــوردوم تــــبریــــــز(عبداله رضوی)
مجالی برای...
نويسندگان
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان آنا یوردوم و آدرس tabrizli.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





با سلام و معذرت به خاطر دیر قرار دادن این پست، برنامه 13 بهمن استاد رو تقدیم میکنم:

مختصری از متن برنامه 13 بهمن 1391:

در این زمانه خوشم چون تو یار ناز منی قمار دل به تو بازم که دل نواز منی

روم ز چهره بشویم غبار غربت را که چون تو همدم یار شب دراز منی

سلام خدمت دوستان خوب و همراهان همیشه صمیمی برنامه معرفت .

سیری داریم در اندیشه های حکمی –فلسفی و عرفانی خواجه نصیر طوسی که گفتگوهایی که این بزرگوار انجام داده اند براساس کتاب نفیس و ارزشمند « خواجه نصیر طوسی ،فیلسوف گفتگو » حضرت استاد دینانی ؛ رسیدیم به نامه ای که صدرالدین قونوی به ایشان نوشته و حول محورهایی از ایشان پرسش کرده که در این کتاب تحت عنوان «هماهنگی شهود و اندیشه در یک گفتگوی شکوهمند » که خیلی اسم با مسمّایی است ، آورده شده است .

استاد خوب همان طور که حضرتعالی فرمودید ، صدرالدین قونوی از شاگردان برجسته محی الدین و از کمّل جانشینان ایشان بودند و آدم معمولی نبودند و همچین شخصیت برجسته ای در حوزه عرفان میاد و برای خواجه نصیر طوسی نامه می نویسد .اگر اجازه بدهید من پاراگراف هایی از این نامه را بخوانم و از توضیح حضرت عالی استفاده کنیم .

«خواجه معظم ، مالک عظمّة الفضائل و افتخار الاواخر و الاوائل و ملک حکمای عصر ، حسنة الدهر ، نصیر الملة و الدین » این اسم ها همه با مسما است یعنی در آنها مداهنه و غلوّ و اینها نیست . بعد از آن شروع می کند که:

« داعی مخلص بنابراین مقدمات ، خواهان فتح باب مواصلت با آن جناب گشت .و چون التقاء من حیث صورة و الحالة تعذری داشت ، طلب مواصلت به طریق مکاتبت که آن را احداللقائین نام نهاده اند متعین شد .و نخواست که از فوائد علمی که شریفترین صور ترقیات نفوس است این مفاتحه خالی باشد .و از فوائد و افکار آن ذات شریف بی نصیب ماند »

استاد قبل از اینکه به پاسخ خواجه بپردازیم ، نکاتی در همین مقدمه اگر هست بفرمایید

بله بسم الله الرحمن الرحیم

خوب همان طور که فرمودید صدرالدین قونوی یکی از رجال بزرگ معرفت هست . عارف بزرگی است و نه تنها شاگرد ابن عربی است . بلکه ربیب ابن عربی است . یعنی در واقع ، ظلّ تربیت ابن عربی بزرگ شده از کودکی .پسرخوانده اش هست .لفظا و معناً . استعدادی هم داشته و انصافا بهترین جانشین ابن عربی است و کتاب هایی که از او به یادگار مونده خیلی عمیق است . به هر حال یک عارف کم نظیری است .این مرد بزرگ که با خواجه معاصر بوده ، یک مکاتبتی دارد و نامه نوشته و همین طور که شما قرائت فرمودید ، در مقدمه این نامه جمله هایی هست که خیلی جالب توجه است .اولا فضائلی که برای خواجه نقل می کند از روی اغراق نیست . خواجه را حسنه دهر خوانده . از حسنات روزگار .واقعا روزگار گاهی یک سیئات داره و یک حسنات و حسنات دهر هم گاهی اوقات ظهور می کند در یک شخص بزرگی .البته خود قونوی هم از حسنات روزگار است .ولی خود قونوی که از حسنات روزگار است ، خواجه را از حسنات دهر می داند . ولی عمده روی چند جمله ای که می خواهم تکیه کنم ، می گوید که مکاتبه ، احد اللقائین است . مشتاق است که با خواجه ملاقات حضوری داشته باشد ولی می گوید چون اکنون این ملاقات حضوری در حالی که وضع من چنین است میسر نیست ، از طریق مکاتبه مواصلت حاصل می شود .این مکاتبه یک نوع وصل و اتصال است و احد اللقائین نامیده است . یک لقاء با زبان و شفاهی است و یک لقاء با نوشتن است . اون هم ملاقات است .و در واقع با همین نامه یک تبادل فکری انجام میشه .همین طور که ملاحظه فرمودید ، اسم این کتاب فیلسوف گفتگوست . خود خواجه اهل گفتگوست.

نام فایل: خواجه نصیر طوسی فیلسوف گفتگو

موضوع برنامه: اندیشه های خواجه نصیر طوسی

مدت زمان برنامه: ۴۶ دقیقه

حجم فایل تصویری با بهترین کیفیت: ۳۰۷مگابایت

حجم فایل صوتی: ۱۰ مگابایت (MP3)

 

دانلود فایل صوتی

دانلود فایل تصویری

 

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: در محضر استاد دینانی، ،
برچسب‌ها: در محضر, استاد, دینانی, برنامه, 13 بهمن, 1391, تلویزیونی, دانلود, فایل, صوتی, تصویری,
[ 24 / 11 / 1391 ] [ ] [ عبداله رضوی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

بهترین ها و مهمترین ها را در این وب بخوانید...
موضوعات وب
امکانات وب